f.o.l.l.o.w.e.r.s

Sunday, January 20, 2013

Honeymoon : Day 1~

Salam semua.

Okay, mari sambung lagi. Hehe. Bangun pagi tu, kami dok tgk map. Tgk byk tempat best2! Maka kami decide nk sewa kereta. Abg yg pickup kitorg kt airport tu ade bgtau if nk sewa kereta call je die. So kami call je laa abg tu. Kami sewa Viva je, sehari RM80.

Dgn berbekalkan map ditangan, destinasi pertama kami adalah Beras Terbakar, kt Padang Matsirat. Kt luar tu ade laa kedai2 jual cenderahati. Kami ni mmg tak reti laa nk beli2, lagi2 baju2. Hahaha. Tengok je laa mampu nye. Beras terbakar ni ade kt Kampong Raja, Mukim Padang Matsirat. Luas kawasan tempat yang didapati beras terbakar itu ialah kira-kira tiga puluh kaki persegi. Dalam yang didapati tertanam dalam tanah lebih tiga kaki. Apabila hujan lebat beras itu timbul. Mengikut cerita orang tua-tua, Pemerintahan Pulau Langkawi 200 tahun dahulu sampai kurun sembilan belas bertempat di Kampong Raja yang tersebut. Ini boleh dibuktikan iaitu seorang daripada Pegawai Daerah, Pulau Langkawi, yang telah meninggal dunia 80 tahun dahulu telah dikuburkan di kampung ini dan kubur itu ada sampai sekarang. (credit sources from sasterarakyat-kedah.com)

Nak tau lebih2, sila laa dtg tgk sendiri k. hehehe. Our next destination is Telaga Tujuh. Parking mahal. RM3 klu tak silap. Hahaha. Mule2 sgt excited nak tengok telaga tujuh ni. Naik laa tangga tu. Naik punye naik, bile nak smpai ni?? Naik lagi dan lagi, erkk ! Still tak sampai2 lagi. Adoi. Aku memang tak larat dah nak panjat tangga tu. Tinggi gile okay ! Nasib husband ade, die yg berkobar2. Aku pun join laa kobar2 die tu. Hahaha. Alhamdulillah smpai dgn jaya nye. Tp hasilnye adalah sakit kaki, dr betis smpai buku lali. Tuhan je tahu sakit nye cane. So, sementara nak reda kan sakit tu, kitorg rehat2 kat atas tu. Memang ramai mat saleh kt atas tu. Dorg santai2, mandi manda. Kitorg ni rase menyesal tak bwk baju spare. At least da penat lelah naik tangga tu boleh laa rehat2 sambil mandi air terjun. Tp apekan daya, tengok je laa. Hehehe. Pemandangan sgt cantik ! Angin tiup sepoi2 bahasa. Dr situ jgk nmpk kereta kabel.

muke kepenatan! hehe
muke tahan sakit kaki! hahaha.
kaki sakitttt!
my hensem man!
the view!
Okay, ni serba sedikit info pasal Telaga Tujuh. Klu nak tau lagi, sila dtg sendiri k. hehehe. Di Langkawi dipercayai terdapat tujuh orang puteri dari kayangan yang sering mandi dan amat suka akan kesejukan air perigi tersebut. Terdapat seorang putera raja yang tinggal berhampiran perigi ini dan cuba untuk memikat serta mengahwini salah seorang puteri-puteri ini tetapi masih belum berjaya. Namun Telaga mandian Tujuh Puteri di Tanjung Maya bukan diintai oleh putera raja tetapi sebaliknya diintai oleh orang tempatan, Awang Rejab. Sehingga kini kawasan tersebut dijaga oleh perwaris  keturunan beliau yang tinggal di Tanjong Maya. Pada asalnya  telaga tersebut  agak kecil tidaklah sebesar sekarang. Telaga itu dibersihkan,  diperluas dan diperdalam bagi kemudahan orang awam mengunjunginya. Kawasan Telaga Mandian Tujuh Puteri ini  agak bersih kerana  tong-tong sampah  disediakan bagi kegunaan pengunjung yang beriadah di sana disamping pondok serta titian menuju ke setiap telaga. Dikatakan babi tidak berani masuk ke kawasan tersebut sekalipun bekas tapak binatang tersebut berjuritan di kawasan yang tidak jauh dari tempat telaga tersebut. Aku sempat mandi di ketujuh-tujuh perigi tersebut. Mandi ala kadar. Airnya berwarna coklet, sejuk . Pada mulanya aku menyangka airnya ‘bahal’ atau rasa kelat paling tidak masin kalau diminum.  Kenyataannya tidak, air telaga begitu nyaman, segar dan tidak seperti yang ku sangkakan sebelumnya. Ada juga orang percaya, air telaga begitu mujarab boleh menyembuhkan beberapa penyakit. (credit sources from fotorafi.wordpress.com)

Dah sakit kaki tu, mmg takde mood langsung laa nak jalan2 lagi. Klu ikot hati nak je ajak husband balik. Tp kang die marah plak. Lagipun rugi laa kan, dah sewa kereta tapi guna kejap je. So, plan nye nk cari Laksa sedap. Tp tak jumpe. Org ckp laksa kt airport tu sedap. Kami nmpk ade stall laksa, tp cm tak konfiden je nk benti. Akhirnye melepas! Hehehe. Lunch kami makan ikan bakar. Kwn ade suggest kedai jgk, tp nth laa. Kami tak reti cari kot. So makan je laa kt mane2 kedai pun. Same je kaan. Hehehe. Lps balik dr Telaga Tujuh tu, konon2 nk gi naik kereta kabel. Tp husband tak berani, lgpun cuaca tak berapa baek haritu, maka kami tak pergi pun kt situ. Sian kaan. Hehe. So, kami menghabiskan masa dgn berjalan2 dlm kereta. Tgk2 tempat org smpai sesat2 laa. Hahahaha. Sesat tp best! Kemain beria husband nk cari goreng pisang, tu yg sesat tu! Hahaha. Konon2 nk pegi Makam Mahsuri, tp tak sempat, dah petang. Before balik hotel, pegi laa Dataran Lang, nak snap gambar punye pasal. Tp smpai2 je sane, bateri kong! Hahahaha. Ape pun tak bleh! Kemain nk memanfaatkan kereta tu, last2 tak dpt jgk. Tak pe laa. Balik je laa. Kitorg smpai hotel dah lewat petang jgk. Mandi rehat2.

Mlm nye, lepas Isyak kot, kami keluar balik. Kalini ke Pantai Cenang. Konon2 nak tgk suasana pantai diwaktu malam laa kan. Tapi, tak jumpe plak pantai nye. Ke kami tak reti nak cari ? Entah laa, tp yg pasti kitorg jln2 sepanjang kedai2 kt Pantai Cenang tu. Lalu kt Cenang Mall jgk. Sambil2 tu cari tempat utk dinner skali. Asalnye, kitorg ade candle light dinner malam tu mlm tu. Skali masuk dlm pakej honeymoon kitorg. Tp kitorg mintk tkr ke esok mlm nye sbb rase rugi plak da sewa kereta tp tak guna kaan. Sambil jln2 tu, kami tgk2 jgk pakej Island Hoping. Niat kami nk gi Island Hoping next day nye. Da smpai hujung2 jalan, kami singgah laa kt agent for Island Hoping ni. Tnye akak tu dlm byk2 ni mane best? Die suggest kami amik Mangroove. Mangroove ni jln2 kt laut naik boat. Die akan bawak ke beberapa destinasi siap ade makan tengahari lagi. Harga ialah RM100 seorang. Okay laa sbb tgk kt kedai lain RM110 ke RM120 cmtu. Kitorg tak trus booked pun, amik je contact akak tu pastu gi dinner dlu. Lepas makan, kami bincang2 balik, then terus booked dgn akak tu. Bukn ape, kitorg kan sewa kereta, kitorg amik kereta tu pkul10 pagi so kene pulangkan pkul10 pagi jgk laa kan. Tnye kt abg kereta sewa tu, die ckp die boleh dtg amik awal. Sebab agent utk Mangroove tu akan amik kitorg kt hotel pkul8 pg cmtu. Hehe. Korg phm ke? Phm2 kn je laa eh. Hehehe.

Maka lepas makan, kami jln2 lagi. Balik hotel terus tidur sebab esok pagi nye nk bangun awal. Yeah! Mangroove time! Will be continue to the next part! Hehe.

cha said...

rendunya langkawi. tp dlm byk2 tempat i tak pg telaga tujuh ni je lg. i dulu duduk pantai chenang hotel betul2 tepi pantai. breakfast pn tepi pantai haha

Orked said...

whoaa...xpenah g Langkawi! rs nk pegi jugak Lps bc nih! hoho

anariffin said...

waa..ana baru balik langkawi gak..stay kat panati cenang..kali ni pergi betul2 pusing je..coz bdn tak bape sihat..huhu..

a.d.i.b.a.h said...

Tu laa. Byk tmpt i xsempat pegi sbnrnye. Sbb sakit kaki pnye psl! Hahaha. Xpe laa. InsyaAllah nnti nk gi lg. Jom gi same2!! Hehehe.

Haa. Sila pergi! Best gile!! Lg2 nk shopping pinggan mangkuk and coklat. Hehe.

Kwn2 pn ramai suggest dok kt pantai cenang. Tp sbb kami xsuke pantai sgt, maka xdpt laa merasa suasana pantai. Hehe. Sy bdn sihat tp kaki sakit. Mmg moody je laa. Hehe.