f.o.l.l.o.w.e.r.s

Wednesday, October 14, 2009

i love myself~

salam to all...

baru2 ni aku ade la wat rahsia disebalik tarikh lahir kt FB.. at 1st aku bce, cm ade la btul gk ciri2 tu pd diri aku (bia la org kte aku perasan pn, peduli ape aku!!)... so, aku dilahirkan sebagai seorang perintis, and my mom agree with that~

orang yg lahir pada bulan may:

Mereka adalah perintis. - Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm). - Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat. - Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi. - Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti. - Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan. Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 5: Abraham Lincoln, Chorlotte Bronte, Jessica Walter, Vincent Van Goh, Bette Midler, Helen Kellar dan Mark Hamil~


then, aku cari gk maksud nama aku... actually, zaman dulu mak aku gune buku nama2 indah dlm Islam and aku xtau mane pegi buku tu... maybe da hanyut time banjir dlu.. insyaAllah, aku nk cr blk buku tu kt kedai2 buku... prepare utk bg name anak kelak... hehehehe~

maksud nama aku, 'ADIBAH : Berpengetahuan, beradab~

wow, percayalah itu maksud name aku... xtau la melekat ke x sifat2 tu kt diri aku ni... aku rse blum lg, maybe 1 day kot.. insyaAllah~

and lg 1, aku search gk maksud nama melalui huruf... so, aku pnye nama start huruf A, and maksudnye:

Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda~


ha, cane tu?? kte td beradab... tp yg ni keluarkan kate2 pedas plak?? lu pikir la sendiri... hahahahhaa~

well, sume ni Allah da tentukan sebenarnye... pokok pangkal pd diri kite sendiri... diri kite yg menentukan ape yg kite nk capai dlm hidup kite... bak kate mak aku, BACK TO BASIC~

mst korg pelik kn, lepas kejadian, aku tetibe ckp hal2 berkaitan dgn agama Islam... padahal b4 this mcm org xde agama je... well, u can say whatever u want... everybody's change... so do i... selepas kejadian, aku muhasabah blk diri aku... and act, time pikir2 tu, sbnrnye Allah da bg petanda awal2 dah cume aku je yg xsedar... agknye DIA da geram, tu yg die bg aku dugaan MAHA hebat tu... hehehe... aku xsalah kan Allah sbb DIA maha mengetahui segala2nye... and skang aku byk mengadu kt DIA... mak aku ckp, if susah or senang, cr la DIA and DIA akan mendengar... always listen to our pray... cume nk makbul or x je... sume bergantung pd DIA... that's make me more confident... aku mengaku mmg aku bersalah selama ni... lalai and alpa... wat benda2 lara... pendek kte, tau Allah tu ade, tp x amik port... bajet da byk sgt pahala... well, aku salah and aku mengaku salah... and the worst is baru skang nk cr DIA blk... mmg malu, tp itu lah hakikat... and aku bersyukur DIA da buka mate aku + kwn2 aku + adik2 aku... and for ur info, ramai yg berjaga2 selepas kejadian aku ni... sume mcm xnk terlalu mengharap... well, it is good and we have to prepare... lgpn jodoh pertemuan, ajal dan maut sume kt tgn DIA... kite kene percaya qada' dan qadar tu... and again, aku BERSYUKUR~


oh ya, lg 1 petua mak aku... selain ayat seribu dinar tu, mak aku suro bace surah At-Taubah ayat 128-129... mak ckp tu mcm doa mintk dijauhkn dr kesusahan... and aku google maksud ayat tersebut, Bismillah :

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.(128)
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar."(129)

mari la same2 kite amalkan... mak aku dah amalkan bertahun2 and Alhamdulillah, segala urusan die dipermudahkan~ ^_^



[notaku: sms ngn kakak angkat, die pn ade mslh yg same. tp melibatkan bomoh. awal2 dlu aku ade niat nk cari bomoh gk. bia die rase. tp Allah kn ade, fikir logik la. xyah wat benda syirik. Allah laknat woo. then sms ngn ex-bf mse form5, Alhamdulillah da smbg blaja. happy utk die. oh ye, sape nk ngorat aku, WAJIB blaja tggi2 sbb ckp kene gune otak bukan pakai hati yg bute. sekian~]



No comments: