f.o.l.l.o.w.e.r.s

Tuesday, May 15, 2012

Bandung Trip : Day 1~

Salam to all.

Alhamdulillah aku dan kwn2 selamat pergi dan pulang dari Bandung minggu lepas. Kami bertolak hari Khamis (10 May) flight jam 6.45am and sampai KL hari Ahad jam 11.20am. Alhamdulillah sume sihat and trip berjalan lancar! Plan yg boleh dikatakan mengejut jgk laa dgn kwn2 kesayangan and it's our 1st time trip together. Seronok sgt2!!!! Yg plg best LEGA sbb dpt beli ape yg aku hajatkan for my wedding soon. Sumpah lega gile! Alhamdulillah.^_^

Okay, aku nak share skit laa pengalaman aku di Bandung. Even 1st time aku gi, tp cukup laa utk kwn2 yg nk pegi sane jgk dpt info or tips2 berguna dr aku. Skit pn jadi laa kn. Sharing is caring kn? Hehehe.

Kami pergi ber6, aku, Mr.Fiance, Ayush & her Fiance, Bee & Ea. Kami masing2 ade mission tersendiri nk ke Bandung ni and tujuan utama dah tentu laa SHOPPING!!! Hehehe. Cume beza nye adalah brg2 yg kami shopping kn. Aku and Mr.Fiance nak cari baju family utk our wedding nnti. Mr.Fiance and aku plan nak beli kain ela utk family members. Kwn2 kesayangan plak plan nk shopping jeans, kemeja, tshirt and blouse. Mmg puas hati laa dpt pegi shopping kt sane! Hehehe. Okay, before aku cite pjg2 lg, aku cite ikot hari laa ye. Takde laa berterabur cite aku kan. Hehehe.

Day 1

breakfast at 5.45am!

Sampai kt airport Hussein Sasteranegara Bandung around 9am waktu Malaysia. Kt Bandung adalah jam 8 pagi ye. Sangat awal kami smpai. Org sane pun tak gi keje lg sbb dorg pnye time keje adalah jam 10. Cuaca sejuk ala2 Cameron Highland laa jgk. Best! Kt sane mmg cerah cepat. Even waktu solat pun masuk cpt. Hehehe.

Alhamdulillah dah smpai!!
Sesampai je kitorg kt sane, ade supir dari hotel jemput kitorg. Mmg hotel tu bg free supir utk customer die. Best2! Hehehe. Hotel yg kitorg duduk ialah Hotel Santika. Sampai je kt hotel dalam jam 10 lebih cmtu, kami relax jap kt lobby hotel. Uruskan hal check in tp tak boleh check in dlu sbb timing check in dorg adalah jam 2 ptg. Adoiyai! Lame jgk nak tggu. Dah laa lapar time tu. Ngantok lg. Huhu.

Settle urusan check in, kami decide nak gi makan dlu. And mintak hotel carikan supir utk hantar kami ke tmpt makan. Destinasi pilihan kami ialah Kampung Daun! Overall, tmpt makan tu best sbb environment die sgt romantik! Redup and sejuk je. Rase mcm kt sawah padi pn ade sbb tmpt duduk die ala2 pondok and siap ade kusyen lg! Sementara tggu makanan smpai mmg kami landing dlu laa. Mr.Fiance siap tido lg. Hahahaha. Ye laa, masing2 tak tdo mlm sblm bertolak sbb takut tak bangun. Tu yg masing2 dpt bantal trus lebuh! Hahahahaha.

mmg terbaek bile landing! hehehe~

tak paham menu2 kt sini

hamik kauu!! meriah tak?? hehehe.

Makanan kt Kampung Daun tu not bad jgk. Sedaaaap! Mungkin sbb kami lapar kot. Eh, tp mmg serious sedap! Kenyang btul! Lepas makan smbg landing balik. Dah mcm ular sawa dah masing2. Hahahaha. Puas hati and aku sgt recommend korg gi try makan kt Kampung Daun tu. Kwn aku ckp, Kampung Daun tu org akan singgah lepas balik dr Tangkuban Perahu sbb satu jalan. Tp kami tak gi sane sbb cm jauh je bunyi nye. It’s ok laa, maybe next time, InsyaAllah. But utk korg yg nk gi, better pegi Tangkuban Perahu tu dlu then on the way balik singgah makan kt Kampung Daun. Mmg berbaloi2. hehehe.

Habis je makan, kami gerak balik hotel and terus check in. Sampai je bilik, memang sume cari bantal and padam sampai jam 6 lebih. Kt sane pkul6 tu dah gelap gile tau pdhal kt Malaysia baru pkul7 mlm. Huhu. Bangun dr tido masing2 lapar plak and trus siap2 kua makan.

Kebetulan, kt Bandung ni aku ade kwn. Kwn sekolah rendah. Name die Bonardeen. Die study kt sane dah 7 tahun and now he’s officially a dentist! Tahniah bro! Hehe. So, hari smpai tu je aku dah contact Edo and die kate die ade tmpt makan best nk bwk kitorg. So ape lg, kitorg siap2, trus trn kt lobby. Kwn aku bwk kitorg naik angkut2. Hehehe. Best2! Pdhal angkut2 tu van je. Hahaha. Edo bwk kitorg gi kt Dago, tmpt die jgk laa sbb rumah sewa die area2 situ. Die bwk kitorg makan kt restoran Ngopi Doeloe. Restoran tu pun best and murah jgk laa. Suasana kt situ pn romantik and ramai anak muda lepak2 makan kt situ. Best2! Hehehe. Tgh2 makan tu, tibe2 hujan plak, so kitorg lepak lame jgk laa kt situ. Sembang2, gelak2. Rindu plak suasana tu tibe2. Hehe.

posing dgn angkut2
Hujan dah teduh skit, kitorg pun lari2 nk gi kt angkut2 sbb still renyai2. Kitorg naik angkut2 and patah balik ke hotel. Tp nak dekat2 dgn hotel hujan makin lebat plak. Kami turun and berteduh kt Bandung Indah Plaza. Klu bukak lagi shopping complex tu bleh jgk kitorg jln2. But unfortunately dah tutup. So, kami smbg laa sembang2 lg. Sambil2 tu aku tgk2 jgk keadaan sekeliling. Ape yg aku dpt tgk, org sane sanggup buat ape je pekerjaan janji dpt duit. Kan hujan lebat, ade jgk org provide payung utk org2 yg terkandas. Klu ade org nak pakai payung, dorg bg payung tu kt customer and follow je smpai laa org tu berhenti kt destinasi yg dituju. Ade bdk tu siap mandi hujan lg sbb nak duit! Kt sane, even yg jge parking pun dpt duit sbb die tlg jge kete org and tgkkn lalu lintas mase customer nk kuar dr parking, da mcm polis trafik pn ade siap whistle. Kagum jgk laa aku dgn org2 kt sane. Huhu.

berteduh dari hujan lebat
Dah teduh skit, kami pulang ke hotel. Lari2 lg sbb time tu still renyai2. Edo pn ikot blk hotel skali and lepak2 dgn Mr.Fiance and Reza. Laki klu da sekepala, borak ape pn masuk je. Yg pompuan blk bilik trus basuh kaki and landing. Makanye, tdo laa kami utk haritu and tiada aktiviti menarik pun. Rugi sebenarnye, tp dah penat mengatasi segalanye mmg tido je laa. Bak kate Edo, “nak tdo kt Kpg Pasir pn boleh!”. Hahahahaha. Ok bye!

Toatal expenses for Day 1 = +-Rp150,000 bersamaan dgn RM65++ (makan+supir=worth it!)

a.d.i.b.a.h said...

kaaaa. hehehehehe~

shura shushi said...

Betul..!Dulu after balik dari Tangkuban Perahu, singgah makan di Kampung Daun..Sangat glamour di Bandung, SEDAP :)

Anonymous said...

I'm impressed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that's
both educative and amusing, and let me tell you, you've hit the nail on the head. The issue is something which not enough men and women are speaking intelligently about. I'm very happy I stumbled across this during my search for something regarding this.

Here is my webpage: cellulite treatment reviews