f.o.l.l.o.w.e.r.s

Saturday, May 2, 2015

Kelas Antenatal Pusrawi

Salam semua. Sorry lambat update. Hehe.

Harini nk cite psl kelas Antenatal yg aku dgn suami join minggu lepas. Kelas ni mmg khas utk parents lagi2 1st time parents. Aku suggest pegi laa utk gain knowledge tentang baby, breastfeed, vaksin and mcm2 lg. Aku dgn suami puas hati laa, berbaloi dgn bayaran. Ade jgk kwn suggest pegi Amani Birth Class, tp memandangkn bajet tak brape nak ade, so pegi laa kelas Antenatal ni. Org kate same je cume Amani Birth tu more details laa. :)

Aku pegi kelas Antenatal anjuran Pusrawi. Sbb mase nk booked appointment dgn doc Noor Fidak, receptionist tu bgtau skali psl kelas ni. So bincang dgn suami, suami on saje, maka kami join kelas on 26 April haritu. Konon nk pegi on 31 Mei, tp mase tu aku dah 34weeks, org tu ckp takut tak larat nk buat exercise. What? Exercise? Ye, exercise yg selamat utk ibu mengandung. Hehehe.

Kelas ni hanya rm120 per couple which is sgt2 laa affordable! Dgn bayaran tu, pihak Pusrawi akan bagi sijil, goodies bag and makan. Goodies bag dlm nye ade pampers, set mandian baby dan bantal kecik. Seronok tgk! Hahaha. Lps tu ade makan pagi, tghari dan minum ptg disediakan. Mmg terbaik laa. Makanan pn sedap2! Hehehe.


Antara tentatif yg aku rase best and semangat ialah part breastfeed dr staff laktasi. Khusyuk aku dengar. Alhamdulillah, Pusrawi ni baby and mommy friendly.❤️ Antara yg menarik lg, Pusrawi jgk mengamalkn konsep skin-to-skin right after delivery. Dorg akan letak baby kt dada kite selama sejam and dorg akan guide mcm mane nk breastfeed.

Then, ade pakar O&G jgk dtg bagi talk on antenatal care. Scary jgk bile tgk gambar real org beranak! Hahaha. Spt yg org ramai tau and dah set dlm mind, hospital swasta ni suke induce and czer org. Ye, tu mmg aku admit. Doc aritu mmg ade ckp sebarang komplikasi dorg akan terus czer je. Dorg mmg tak nak amik risiko yg boleh membahayakn baby dan ibu. Tp aku rase terpulang pd diri sendiri jgk laa. Korg kene tau condition mcm mane yg membolehkn induce dan czer. Pendek kate, buat laa research skit, bace2 ape yg patut takpun tnye laa kwn2 yg berpengalaman. Jgn serah diri bulat2 utk czer sbb tak tahan sakit. Ye, aku tau mst korg ckp tak rase lg contraction tu boleh laa ckp. Hahaha. Ye, soon aku akan merasainye and aku hrp aku kuat je laa. Rata2 ramai ckp time contraction tu mmg tak ingat ape dah sbb sakit sgt sgt sgt. Fuhhh! Mcm2 aku dah pesan kt suami. Tgk laa rezeki kami nnti mcm mane. Niat mmg nk bersalin normal, tp klu Allah tak izinkn, tak kisah laa cara mcm mane skalipun. Jnji baby keluar dgn sihat dan selamat. Hehe. Chaiyok Adibah! InsyaAllah :)


Selain dr tu, ade jgk pakar vaksin terangkn serba sedikit psl vaksin. Of course laa dorg akan wajibkn anak2 utk vaksin. Bab vaksin ni aku tak nak cite pjg2. Terpulang juga pd diri masing2 nk vaksin anak atau tak. Yg pasti buat laa research, jgn membabibuta je tiru org. Org tu tak vaksin anak, kau pun nk ikot jgk. Jgn mcm tu okay! :)

Oh, lupe plak. Opening talk dimulakan dgn wakil dr jabatan agama islam. Mcm biase laa, ustazah tu bagi talk psl anak. Mcm mane ia terhasil smpai laa cara didikan anak dlm Islam. Then ustazah ade bagi doa2 jgk drpd awal pregnant smpai laa anak besar. Point yg aku ingat sgt ialah klu nak anak yg soleh/solehah, semua berpunca dr ibubapa. Klu ibubapa ikot ajaran Islam, insyaAllah menjadi laa anak tu. :)


Selain dr tu, staff laktasi ade jgk tnjuk demo mcm mane nk breastfeed dgn betul. Tu yg ade baby and fake breast tu. hehehe. Bab ni mmg seronok sgt laa. Sbb aku mmg niat nk breastfeed anak smpai 2 tahun, insyaAllah. :)

Then ade jgk pakar fisio dtg utk tunjuk demo exercise yg selamat utk ibu mengandung. Doc tu ajar jgk mcm mane nk bernafas dgn betul mase push nnti. Hahaha. Seronok tp lps pd tu mmg cramp perut aku. Hahaha.

Last but not least, dorg bwk gi tour kt labor room and tnjuk wad slps bersalin. Aku dgn suami plg nk tgk bilik bersalin laa sbb tak pernah tgk kan. Bile staff Pusrawi tu tunjuk, terus rase lega. Sbb tmpt nye sgt laa selesa. Kite akan dpt bilik seorang stat dr sakit contraction smpai beranak. Sume buat dlm bilik tu je. Lps settle sume baru laa pindah masuk wad biase. Wad plak ikot pakej. Nk single bed ke, double bed atau 4 bed. Klu nak VIP bed pn ade. Kemain besar bilik tu siap ade kitchen okay! Hehehe.

Aku rase that's all yg aku dpt share. Setakat yg aku ingat. If korg nk tnye ape2, tnye je laa ye. Nnti aku jwb, insyaAllah :)

Jumaat depan aku ade checkup kt Pusrawi. Ye, insyaAllah aku akan beranak kt situ. Panel suami. 1st time nk checkup dgn pakar and aku hrp itu laa doc yg akan sambut baby aku nnti. Hrp sgt doc tu available bile aku dah nk beranak nnti. Maklum laa, EDD beberapa hari lg nk raya kan. Risau jgk tkt doc takde sbb nak beraya. Hehehe.

Okay smpai sini dlu. Nnti aku smbg lg ye. Selamat bercuti semua!❤️




No comments: