f.o.l.l.o.w.e.r.s

Thursday, April 8, 2010

aku tak tau la aku mampu ke tak~

setiap malam aku mmg tido dgn mak aku. yes, sekatil dgn die. since adik2 laki aku dah besar lg mmg aku da stat tido dgn mak aku semula. means last aku tido ngn mak aku pn before aku masuk asrama. actually, dari kecik pn aku tak merasa sgt tido dgn mak ataupn ayah aku sbb aku masuk asrama start umur 6 tahun. so, dari kecik aku da tau erti independent tu.

setiap malam tido, naik je kt katil aku slalu akan suro mak aku tepi skit. maklum la, aku slalu tdo lambat and mase tu die dah bermaharajalela kt katil die. aku ni sekadar menumpang je. nk tido kt bilik lg 1 boleh je, tp adik2 aku lebih besar dari aku. penah try tido 1 katil queen tu 4 org. okay jgk, tp jgn harap la ko nk guling2 or makan space besar skit. sure jatuh katil. try la. itupn klu ko ramai adik bradik la. hahaha. okay, sambung. lepas suro mak aku ketepi skit. kebiasaan nye aku akan cek hp aku da kunci alarm ke blum, da sleep mode ke blum. kadang2 before tido tu tgk jgk muke mak. sejuk je. nmpk sgt die penat di siang hari. maklum lah kerja sendiri mcm mak aku ni mane la nk merasa rehat lame2. but itu la kepuasan bg die. membesarkan anak2 org and anak2 sendiri dgn tgn die sendiri. and duit yg die dapat tu sume hasil dr titik peluh die sendiri. ko byg kn mak aku mengajar di waktu pg and jage bdk nuseri di waktu ptg nye. masak? ye, die sendiri yg masak. kalau aku, sure takkan mampu wat mcm mak buat. korg boleh?

setiap akhir and awal bulan, duit yg die dapat tu sgt disimpan and dikire elok2. kata2 syukur tu lg la tak pernah missed. hajat dihati die nk beli Estima, tp kalau beli Estima alamatnye kene ikat perut la 1 family. and the worst is mak taknak tgk kitorg menderita sbb tak dpt benda yg kitorg hajat kan. end up, we decide to buy Starex je. InsyaAllah by next year kami beli. duit yg die slalu dpt tu, die mesti akan bajet dlu. so, kalau kitorg nk duit terpakse tggu dlu smpai duit die cukup utk bank in kt bank. every month die dah nekad utk simpan 5k dlm bank sbb nk cantek kn slip bank statement nnti. ye la, nk beli kete besar, duit kene besar jgk. sementara nk cukup 5k tu, kami ni kene la tahan dlu nafsu berbelanja. tu la keje kitorg. mintk duit je. mcm tak kesian kt mak je kn?

kitorg bukan tak kesian. sgt kesian kt mak sendiri. duit tu dah la hasil titik peluh die, kitorg sesedap rase je nk abis kn duit die. tp mak tak pernah ungkit or berkira sbb die tau anak2 die sorg pn belum kerja. cita2 and harapan die sgt tggi kt kitorg ni. kadang2 aku terfikir, aku mampu ke nk balas sume jase dan pengorbanan die?

korg bleh bayang kn tak betapa hebat nye mak aku. yes, mak korg pn hebat jgk! sume mak dlm dunia super duper hebat! we have to love our mother. tapi aku tetap rse mak aku plg hebat skali dlm dunia ni. sbb die mampu berdikari dan membesar kn anak2 die without fail selepas kematian ayah. korg tau tak ayah aku meninggal bile? arwah ayah meninggal mase tu umur 38 tahun. masih muda and mak aku pn same age ngn arwah ayah aku. that time aku baru form 2 and adik aku yg bongsu tak sampai setahun lg. can u imagine mcm mane life kitorg mase tu? mmg tunggang terbalik i tell u. mase tu kereta takde. rumah yg kitorg baru pindah, terpakse pindah ke rumah asal balik. and mcm2 jgk la yg kitorg tempuh. mak aku sgt cekal. aku tak tau la cane mak aku bleh jd mcm tu. aku tak tau la aku mampu ke tak buat mcm die buat ni. very very tough i tell u!

Alhamdulillah, selepas melalui zaman2 kesusahan, akhirnye kami sekeluarga tak pernah lg tak cukup makan pakai. dulu2 bukan tak cukup, tp bajet. hehe. Alhamdulillah mak aku mampu beli lg 1 kereta and bakal tambah lg 1. Alhamdulillah mak aku dpt beli rumah & dapat simpan duit utk g haji. Alhamdulillah sampai skang mak aku mampu bg nafkah dan tunai segala hajat anak2. setakat ni kami dah merasa makan kt secret resipi. kami merasa pakai levis, fossil, crocs, and segala benda yg dihajati. Alhamdulillah.

bab2 pelajaran and percintaan, mak aku adalah org plg supportive. bab belajar, die tak pernah down kn anak2 die. die tau anak die kurg pick-up, die g anta tusyen. lps die da anta tusyen, yg plg best skali doa die always mengiringi kami. bab2 bercinta plak, die sgt sporting. setiap kwn2 yg kitorg rapat and kenal, mst mak kenal jgk. klu bercinta tu, die always ingatkn jgn lebih2. and mase aku kecewa dlu, die la plg byk bg nasihat dan melegakan aku. serius aku tak tau cane nk hadapi sume ni kalau takde mak aku.

i can't imagine how's my life without her! thanx alot mak. i really love u. no one can replace u in my heart. u are always the BEST i ever had.



entry ni aku saje buat sbb aku terlalu happy skang. sbb mak aku yg sgt supportive dgn hal2 terkini tentang aku. mak aku always ingatkan aku and she always pray for my success. happy sgt!



[notaku: i need u. thats it. hope u understand my silent language. thanx~]


6 comments:

Haizir said...

Salam, Adibah. Entri ini sangat bermakna. Semoga mak Adibah terus dikurniakan kesihatan yang baik.

dba said...

terima kasih abg haizir. she's the best! moga Allah pjg kn umur dan beri die kesihatan yg baik utk lihat anak2 die berjaya di kemudian hari. Amin. ^_^

mentega^^terbang said...

adib. . .
"SAYA SAYANG MAK SAYA"
huhu.....

dba said...

me too. sayang la mak kite & balas jasa die. hehe.

Anonymous said...

sedih dan terasa.

a.d.i.b.a.h said...

xde niat pn nk bg terasa & sdey. hehe.